1. FISCONSULT-ACCOUNT N.V.
We streven ernaar onze
dossiers met uw gegevens accuraat te houden. Indien u echter merkt dat uw
gegevens onvolledig, foutief of verouderd zijn, of als u vragen of opmerkingen
heeft over deze privacyverklaring, kunt u contact met ons opnemen via info@fisconsult-account.be
of via:
FISCONSULT-ACCOUNT N.V.
Herentalsesteenweg 53 • 2230 Herselt
T 014 54 54 90 | F 03 355 19 29
Stefan Van Roie is de verantwoordelijke voor de verwerking van de
persoonsgegevens.
2. Privacyverklaring
Deze Privacyverklaring beschrijft hoe FISCONSULT-ACCOUNT omgaat met persoonsgegevens. Wij zullen uw persoonsgegevens behandelen:
a) Toepassing van de
privacyverklaring
Deze
privacyverklaring is van kracht als we persoonsgegevens in België verwerken en
is in voege vanaf 25 mei 2018. De privacyverklaring is van kracht als we
rechtstreeks gegevens verkrijgen van de persoon die in de gegevens beschreven
staat en ook wanneer we die gegevens verkrijgen via een weg anders dan de
betreffende persoon. Dat houdt in dat we bij gebruik van de woorden
“u”, “mij” en “ik” in deze verklaring het
individu bedoelen waarvan we de persoonsgegevens verwerken, hetzij rechtstreeks
verkregen van het individu, hetzij via iemand anders. Deze privacyverklaring is
niet van toepassing op de verwerking van gegevens in geval we andere
niet-aansprakelijkheidsverklaringen, beleidsrichtlijnen, gebruiksvoorwaarden of
andere middelen hanteren die aangeven dat deze verklaring niet van toepassing
is en/of dat er een andere gedragsrichtlijn van toepassing is.
3. Gegevensverwerking
Gegevensverwerking is het al dan niet automatisch verrichten van handelingen voor het verwerken van persoonsgegevens, zoals het verzamelen, gebruiken, bekend maken, aanpassen, wijzigen, corrigeren, ophalen, samenvoegen, blokkeren, wissen, overbrengen, vernietigen, vastleggen, ordenen, opslaan, verspreiden, of op andere wijze beschikbaar maken, raadplegen en gebruiken van persoonsgegevens.
a) Persoonsgegevens
Persoonsgegevens
zijn gegevens die op u betrekking hebben en waarmee we u kunnen identificeren,
zoals uw:
alsook alle andere gegevens die u aanwijzen of zouden kunnen aanwijzen en die op u betrekking hebben. Bepaalde persoonsgegevens worden aangeduid met gevoelige informatie. Hieronder wordt gevoelige informatie gedefinieerd (zie ‘Wat is gevoelige informatie’). Wanneer we in deze privacyverklaring de term persoonsgegevens gebruiken, rekenen we hiertoe ook gevoelige informatie, tenzij anders vermeld.
b) Toegang tot
persoonsgegevens
Ons
kantoor kan op verschillende manieren aan persoonsgegevens komen. Op sommige
plaatsen op onze website heeft u de mogelijkheid persoonsgegevens over uzelf
aan ons te sturen, bijvoorbeeld bij het invullen van een contactformulier.
Wanneer we deze informatie combineren met de niet-persoonsinformatie die we uit
zogenaamde ‘cookies’ kunnen halen, kunnen we zien dat u onze website eerder
heeft bezocht.
We verkrijgen persoonsgegevens van u wanneer u contact met ons opneemt voor
informatie, producten of diensten.
In het kader van de aangiften tot de personenbelasting via Tax-on-web worden
ook volgende gegevens verwerkt: kinderen, lidmaatschap vakbond politieke
organisaties, medische gegevens. Het kantoor verwerkt de persoonsgegevens welke
de betrokkenen zelf of hun aanverwanten hebben aangeleverd. Het kantoor
verwerkt ook persoonsgegevens die niet door de betrokkene zelf werden
aangebracht zoals persoonsgegevens die door de cliënt worden aangeleverd
betreffende zijn werknemers, bestuurders, klanten, leveranciers, of aandeelhouders.
De persoonsgegevens kunnen ook afkomstig zijn van openbare bronnen zoals de
Kruispuntenbank Ondernemingen, het Belgisch Staatsblad en de bijlagen ervan, de
Nationale Bank van België (Balanscentrale) en dergelijke.
De gegevens worden slechts verwerkt voor zover noodzakelijk voor de onder punt
3. f) vermelde doeleinden.
c) Verwerking
Verwerking
van uw persoonsgegevens (geen gevoelige informatie, hieronder apart beschreven)
kan in de volgende gevallen voorkomen:
d) Gevoelige informatie
Sommige
vormen van persoonsgegevens worden gerekend tot gevoelige informatie. Deze
gegevens worden ook wel ‘bijzondere persoonsgegevens’ genoemd. Gevoelige
informatie zijn persoonsgegevens die iets zeggen over uw gezondheid, uw raciale
of etnische achtergrond, geloofsovertuiging, seksuele activiteit, politieke
oriëntatie of vakbondslidmaatschap zoals bijvoorbeeld een identiteitskaart.
Ons kantoor verzamelt en verwerkt uw gevoelige informatie uitsluitend:
e) Nazicht en opvraging
Volgende
rechten heeft u en zullen door ons kosteloos worden voldaan binnen de 30 dagen
(verlengbaar met 2 maanden) indien gewenst. Manifest ongegronde of overmatige
verzoeken kunnen worden aangerekend of worden geweigerd:
f) Doeleinden van de
verwerking van persoonsgegevens
Het
kantoor verwerkt de persoonsgegevens voor de volgende doeleinden:
Toepassing van de Wet van 18 september 2017 tot voorkoming van het witwassen
van geld en de financiering van terrorisme en tot beperking van het gebruik van
contanten (hierna: wet van 18 september 2017). 1° In toepassing van het artikel
26 van de wet van 18 september 2017 dient ons kantoor met betrekking tot onze
cliënten en hun lasthebbers de volgende persoonsgegevens in te winnen: de naam,
de voornaam, de geboortedatum en -plaats en, in de mate van het mogelijke, het
adres. 2 ° In toepassing van het artikel 26 van de wet van 18 september 2017
dient ons kantoor betreffende de uiteindelijke begunstigden van de cliënten
volgende persoonsgegevens in te winnen: de naam, de voornaam en in de mate van
het mogelijk, de geboortedatum en -plaats en adres. De verwerking van deze
persoonsgegevens is een wettelijke verplichting. Zonder deze gegevens kunnen
wij niet overgaan tot het aangaan van een zakelijke relatie (art. 33 Wet van 18
september 2017 tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van
terrorisme en tot beperking van het gebruik van contanten)
De op het kantoor rustende verplichtingen ten aanzien van de Belgische
overheid, van buitenlandse overheden of van internationale instellingen in
uitvoering van een wettelijke of reglementaire verplichting, in uitvoering van
een gerechtelijke beslissing, of in het kader van de behartiging van een
rechtmatig belang door o.a. doch niet uitsluitend de huidige en toekomstige
fiscale (bv klantenlistings, fiscale fiches) en sociale wetten noodzaken ons om
in het kader van de opdracht waarmee we werden belast persoonsgegevens te
verwerken.
De verwerking van deze persoonsgegevens is een wettelijke verplichting en
zonder deze gegevens kunnen wij niet overgaan tot het aangaan van een zakelijke
relatie.
Uitvoering van een overeenkomst betreffende boekhoudkundige en fiscale
diensten. De verwerking van de persoonsgegevens betreft de gegevens van de
cliënten zelf, hun personeelsleden, hun bestuurders en dergelijke, alsook van
de andere personen die o.a. als klant of leverancier betrokken zijn bij de
activiteit.
Zonder de verstrekking en verwerking van deze gegevens kunnen wij onze opdracht
als niet naar behoren uitvoeren.
4. Gebruik persoonsgegevens voor marketing
Indien u ons niet meedeelt dat u geen marketingberichten of correspondentie over marktonderzoek van ons wenst te ontvangen, zullen wij op bepaalde tijdstippen misschien persoonlijk contact met u opnemen (via e-mail, post of telefonisch) om u informatie te verstrekken over producten, diensten en informatie die interessant kunnen zijn voor u. Aangezien de geldende wetgeving vereist dat u ons de uitdrukkelijke toestemming geeft voor wij u bepaalde soorten marketinginformatie kunnen sturen, zullen wij u deze berichten pas sturen nadat wij uw uitdrukkelijke toestemming hebben gekregen.
a) Stop ontvangst
marketingberichten
Als u
niet langer marketing- of marktonderzoeksberichten van ons wenst te ontvangen,
of als u wilt dat wij ophouden met het verwerken van uw persoonsgegevens op om
het even welke manier, kunt u contact met ons opnemen zoals beschreven onder
aan deze Privacyverklaring om ons mee te delen dat u dit soort berichten niet
langer wenst te ontvangen.
5. Persoonsgegevens delen met derden
Ons kantoor deelt uw persoonsgegevens niet met niet-verwante derden zonder uw toestemming. In het normale zakenverkeer delen we bepaalde persoonsgegevens met onderaannemers die we inhuren om diensten te verstrekken of taken uit te voeren namens ons bedrijf. Het kantoor doet een beroep op third service providers zoals:
Wanneer wij uw persoonsgegevens bekendmaken aan derden, geven wij hen nooit de toestemming om uw gegevens te bewaren, bekend te maken of te gebruiken met anderen. In de overeenkomsten met onze leveranciers staat beschreven dat deze zelf zijn gehouden aan dezelfde veiligheidsmaatregelen. We kunnen uw persoonsgegevens ook bekendmaken aan derden indien wij van mening zijn dat deze bekendmaking noodzakelijk is om:
6. Persoonsgegeven overdragen aan andere landen dan het land van vestiging
Ons kantoor kan gegevens buiten het land waarin ze werden verzameld overdragen aan alle landen van de Europese Unie en aan alle andere landen die door de Europese Unie worden erkend als landen met een adequate privacybescherming. We zullen de gegevens alleen overdragen aan andere dan de hiervoor genoemde landen indien:
7. Aanpassing van de privacyverklaring
Wanneer wij besluiten om belangrijke wijzigingen aan te brengen in deze Privacyverklaring, zullen wij alle belangrijke wijzigingen beschrijven in dit gedeelte van de verklaring. U kunt de meest recente versie van deze verklaring en de historie ervan steeds terugvinden op de website, of u kunt contact met ons opnemen via het bovenaan vermelde adres.
8. Beveiliging persoonsgegevens
We gebruiken organisatorische en technische beveiligingsmechanismen om uw persoonsgegevens te beschermen tegen verlies, misbruik en ongeoorloofde toegang, bekendmaking, aanpassing of vernietiging. We beperken de toegang tot uw persoonsgegevens ook tot de werknemers die op de hoogte moeten zijn van deze gegevens om hun werk uit te kunnen voeren. Onze medewerkers die toegang verkrijgen tot de gegevens zijn gehouden aan vertrouwelijkheid door het ondertekenen van een vertrouwelijkheidsovereenkomst.
9. Bewaringstermijn
We
bewaren gegevens niet langer dan nodig. De bewaarperiode zal afhangen van het doel waarvoor de
persoonsgegevens zijn verzameld. In veel gevallen moeten persoonsgegevens
gedurende een aanzienlijke periode worden bewaard om ervoor te zorgen dat ze
beschikbaar zijn wanneer er vragen of geschillen optreden.
Persoonsgegevens die wij moeten bewaren krachtens de Wet van 18 september 2017
(zie 2.A.) Dit betreft de identificatiegegevens en het afschrift van de
bewijsstukken omtrent onze cliënten, de interne en externe lasthebbers alsmede
de uiteindelijke begunstigden van onze cliënten. Deze persoonsgegevens worden,
in overeenstemming met artikel 60 van de Wet van 18 september 2017, bewaard tot
uiterlijk tien jaar na het einde van de zakelijke relatie met de cliënt of te
rekenen vanaf de datum van een occasionele verrichting.
De persoonsgegevens van de andere dan hierboven vermelde personen worden
slechts bewaard gedurende de termijnen zoals voorzien in de toepasselijke
wetgeving zoals de boekhoudwetgeving, de fiscale wetgeving, de sociale
wetgeving.
Na het verstrijken van de voormelde termijnen worden de persoonsgegevens
gewist, tenzij een andere geldende wetgeving een langere bewaartermijn
voorziet.
We behandelen uw persoonsgegevens conform deze Privacyverklaring zolang wij ze
bewaren.
10. Meldingsplicht
In geval van een inbreuk op de beveiliging worden volgende stappen ondernomen binnen de 72 uur. We lichten:
11. Klachten
Inzake de verwerking van
de persoonsgegevens door ons kantoor kan U een klacht indienen bij de
Gegevensbeschermingsautoriteit:
Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer
Drukpersstraat 35
1000 Brussel
Tel +32 (0)2 274 48 00
Fax : +32 (0)2 274 48 35
E-mail : commission@privacycommission.be
URL: Privacy commissie